Gymvereniging SWIFT - Assendelft

Ga naar de inhoudsopgave

Turnen

Toestelturnen of kortweg turnen is een individuele sport die wordt uitgevoerd met behulp van toestellen. Het is een onderdeel van de Olympische Spelen, en is ontstaan in de zogenaamde Duitse school uit de 19e eeuw. Het (toestel)turnen is een onderdeel van de gymnastieksport.

In Nederland ontstond de eerste gymnastiekvereniging in 1830. Op 15 maart 1886 werd het Nederlandse Gymnastiek Verbond opgericht. Vijftig jaar later mocht dit verbond zich Koninklijk noemen en sindsdien heeft het zich ontwikkeld tot een sportbond van meer dan een kwart miljoen leden. Later volgde een fusie met de NKGB, en gingen de beide organisaties verder als de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Bond (KNGB). Sinds het seizoen 1999/2000 zijn de KNGB en de christelijke bond Koninklijk Nederlands Christelijk Gymnastiek Verbond (KNCGV) gefuseerd tot de huidige Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU).

Er zijn 6 verschillende onderdelen voor het herenturnen (vloer, paard voltige, ringen, sprong, brug met gelijke leggers en rekstok) en 4 verschillende voor het damesturnen: sprong, brug met ongelijke leggers, evenwichtsbalk en vloer.

Startpagina | Informatie | Agenda | Turnen | Conditietraining | Volleybal | Fotoboek | Contact | Vergaderingen | | Inschrijfformulier | Sitemap

Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu